کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

بتن‌های هوشمند ایرانی

با ابداع بتن هوشمند یا ابر مقاوم در ایران ، آمریکایی ها نگران این هستند فردای صبحی که دودهای ناشی از حمله به تاسیسات ایران فرو می نشیند، مضحکه جهانی شوند.


یکی از موضوعات مهم پیرامون فعالیت هسته ای ایران این است که واقعا کسی نمی داند در پشت آن دیوارهای به شدت حفاظت شده یا در انتهای آن تونل های مخفی عمیق چه می گذرد، اما در مورد ارزیابی ابعاد فعالیت هسته ای ایران افزون بر نگرانی های دیگر، پیشرفت های جدید ایران نیز موضوع را پیچیده کرده است.

یکی از این پیشرفت های تکنولوژیک، عاملی بوده که احتمال حمله نظامی به ایران و نیز ضریب موفقیت آن را به شدت کاهش داده است و آن ابداع نوع جدیدی از بتن است که بتن هوشمند یا ابر مقاوم UHPC) Ultra High Performance Concret) نامیده می شود.

بر اساس دانش تولید این نوع از بتن، ساختمان ها و تاسیساتی می توان ساخت که هیچ یک از بمب های موجود سنگرشکن و ضد بتن جهان نمی تواند آن را تخریب کند.

وزارت دفاع آمریکا معتقد است تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز و فردو در زیر پوششی از این نوع بتن جاسازی شده اند. لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا اخیرا گفته اگر قرار است حمله ای احتمالی به ایران صورت پذیرد قبل از آن باید بمب های سنگرشکن یا ضد بتن آمریکا به نام  (Massive Ordnance Penetrator (MOP ارتقا یابد. اکونومیست معتقد است آمریکایی ها نگران این هستند فردای صبحی که دودهای ناشی از حمله به تاسیسات ایران فرو می نشیند، مضحکه جهانی شوند.

تاکنون مقاوم ترین بتنی که ساخته شده Ductal نام دارد که توانایی تحمل بالاترین فشارها و شدید ترین انفجارها را داراست.

نسل جدید بتنی که ایرانی ها ساخته اند با استفاده از تکنولوژی نانو، استفاده از اکسیدهای فلزی آهن، آلومینیوم، تیتانیوم و مس چنان مقاوم شده است که حداقل چهار برابر مشهورترین بتن مقاوم دنیا استقامت دارد.

طبق گزارش های پنتاگون در دانشگاه ابوعلی سینا فیبرهای پلیمری و پودر کوارتز به بتن اضافه کرده اند که ضربه گیری در برابر موج انفجار را چند برابر می کند.

تحقیقات منتشر شده دانشگاه تهران نیز نشان داده که کاربرد فیبرهای فولادی بتن را نشکن می کند و افزودن فقط کمی پلیمر این مقاومت را تا 7 برابر افزایش می دهد و بتن را سبک تر، نازک تر، و مقاوم تر می کند. به این ترتیب اگر فقط بخشی از تکنیک های موجود در بتن ریزی تاسیسات نظامی و حساس ایران به کار رفته باشد در آن صورت حمله به تاسیسات پنهان شده در زیر این بتن ها عاقلانه به نظر نمی رسد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد