کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

تازه فهمیدم...!

می کند انگار چشمش باز غوغایی دگر  

می کند آئینه را محو تماشایی دگر  

بس که تیغ غمزه ی او می بُـرد سرهای ما  

لیک باید ساخت از خون باز دریایی دگر  

در سر کویش دگر عاقل نمی آید به چشم  

 دام باید گسترد صیاد در جایی دگر

با وجود خیل گمراهان راه زلف یار  

طرّه ی طرّار در تدبیر یغمایی دگر

 نیک می دانم اگر روزی وصالش سر رسد  

باز هم می آورد معشوق امایی دگر

هیچ می دانی که سِــرّ شهرت مجنون چه بود؟

 در کمان او نباشد تیر لیلایی دگر

 تازه فهمیدم تشابه چیست بین عقل و عشق  

می دهد هر دم چو عقل این عشق فتوایی دگر  


علیرضا میرزایی




کراهت روزه در روز عاشورا

شخصی از امام صادق علیه السلام راجع به روزه گرفتن در روز عاشوراء سئوال می‏کند.

 

حضرت می‏فرماید: 

روز عاشورا روز شهادت امام حسین است. اگر می‏خواهی به حسین شماتت کنی (از بلایی که به آنها وارد شده اظهار خشنودی کنی) در روز عاشورا روزه بگیر. بنی امیه لعنه اللَّه علیهم و آن افرادی از اهل شام که آنان را در کشتن حسین اعانت نمودند نذر کردند: اگر حسین کشته شود و اشخاصی که از آنان بر حسین علیه السلام خروج کرده‏اند سالم بمانند و مقام خلافت نصیب آل ابوسفیان شود روز عاشورا را برای خود عید قرار دهند و آن روز را براى شکرگزارى روزه بگیرند. لذا این موضوع تا امروز بین مردم سنت و معمول شد و مردم عموما به آنان اقتدا کردند. آری به این علت است که روز عاشورا را روزه می‏گیرند و در این روز اهل و عیال خود را مسرور می‏کنند. سپس حضرت فرمود: آری! روزه این روز برای مصیبت نیست. چون فقط برای سپاس از جهت سلامتی بنی امیه است. حسین علیه السلام در این روز مصیبت دیده ‏است، اگر تو هم مصیبت زده هستی این روز را روزه نگیر و اگر از کسانی هستی که قصد شماتت اهل بیت را داشته و سلامت بنی امیّه تو را خشنود کرده این روز را روزه بدار. 

امالی شیخ طوسی، ص 667، رقم‏1397 / 4

عزاداری در دوره قاجار

محرم قاجار

محرم قاجار 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
عصر حکومت سلسله قاجار در ایران، عصر رونق و رواج عزادارى براى امام حسین(علیه السلام)بوده است. در این دوران، علاوه بر رشد و توسعه عزادارى و شرکت همه قشرها و گروه ها در مراسم عزادارى، شیوه هاى نوینى در عزادارى پدید آمد که در عصر صفویه وجود نداشت.
ادامه مطلب ...