کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

اصلاحیه قانون مالیات‌ها و خدمات نوین حسابداری

بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه موضوع ماده (٢۵) اصلاحیه قانون مالیات‌ها درباره آیین‌نامه اجرای ماده (٩۵) اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که در مورد نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آنها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات است، نشان می‌دهد در صورت اجرای درست و منصفانه ماده (٩۵) می‌توان انتظار بازار مناسبی برای فعالیت‌های حسابداری و نرم‌افزاری داشت. براساس بخش‌هایی از این آیین‌نامه از ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ مودیان مالیاتی می‌توانند به ‌جای استفاده از دفاتر پلمب‌شده موضوع قانون تجارت از دفاتر الکترونیکی و نرم‌افزارهای حسابداری مورد تأیید شورای‌عالی انفورماتیک استفاده کنند و از نظر مالیاتی نیازی به ارائه دفاتر پلمب‌شده ندارند.  ادامه مطلب ...

ادغام و تحصیل در موسسه های حسابرسی

طی دهه های گذشته بازار خدمات حسابرسی در سطح بین المللی شاهد تغییرات زیادی بوده که یکی از مهمترین آنها ادغام مؤسسه های حسابرسی با یکدیگر و تشکیل مؤسسه های حسابرسی بزرگ است. بدون شک یکی از دلایل ادغام این مؤسسه ها، جهانی شدن فعالیتهای صاحبکاران و نیاز به ارائه خدمات به این شرکتها در سطح بین المللی بوده است. انگیزه هایی مانند ورود به بازارهای جدید، بهبود تحقیق و توسعه و دستیابی به منابع جدید فناوری، رشد، صرفه جوییهای اقتصادی ناشی از مقیاس، نیاز به تخصص در صنعت به دلیل پیچیده تر شدن فعالیتهای صاحبکاران و حفظ یا افزایش سهم بازار نقش مهمی در ادغام مؤسسه های حسابرسی داشته اند.
   
ادامه مطلب ...

قانون مالیات بر ارزش افزوده در بوته نقد

 

برای اینکه قانون به خوبی وضع و به موقع به اجرا گذاشته شود، بایستی دارای ویژگی های زیر باشد:

  • قانون بایستی سلامتنگر باشد تا موجب گسترش رفاه عمومی، محرومیتزدایی واجرای عدالت باشد.
  • قانون نباید بیماریزا باشد. وقتی مردم در برابر قانون مقاومت کرده و از اجرای آن سر باز میزنند، این قوانین غالباً عادلانه نیست و حقوق افراد جامعه را پایمال میکند.
  • در وضع قانون باید همواره جانب اعتدال رعایت شود.
  • انشا و مضامین قانون باید صریح باشد. به عبارت دیگر، انشای قانون باید طوری نوشته شود که همه از آن، درک واحد داشته باشند.
  • در وضع قانون، نباید قضاوت، معلق به نظریه اشخاص و اشخاص، معلق به مقام آنها گردد. حدود و حقوق اشخاص باید کاملاً در قانون مشخص باشد.
  • استثنائات قانون باید حتی المقدور کم و نسبت به همه و بدون استثنا اجرا شود.
  • قوانین و مقررات به گونه ای وضع شوند که انحصار دولتی، بویژه در رابطه با خدمات عمومی، به حداقل ممکن کاهش یابد.

  موانع اجرای حاکمیت قانون
قطعاً قوانین و مقررات برای ایجاد نظم و ترتیب در امور لازم است و اگر وضع قانون مبتنی بر فلسفهی حقوقی باشد و پس از وضع نیز، از ثبات واستمرار برخوردار گردد ونفوذ افکار سیاسی و مداخله افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس در تغییر و تبدیل قانون نقش نداشته باشد و سعی شود قوانینی که وضع میشود با فرهنگ و آداب و رسوم افراد جامعه در تضاد و تغایر نبوده و روان جامعه را دچار پریشانی نکند و توأم با اعتدال باشد، چنین قوانینی را جامعه با رضایت خاطر پذیرفته و هر فردی در اجتماع قانع میشود که به قانون احترام بگذارد و از تخطی از آن خودداری کند و در صورتیکه قانون نارسا، ضعیف و ناکارآمد باشد، مسلم است که رشد و شکوفایی و توسعهی جامعه را خدشهدار کرده و اجرای آن با موانع روبرو میشود. از اینرو قانونگذاران باید با شناخت عمیق و دقیق نسبت به موانع اجرایی حاکمیت قانون، قوانین پویا و مورد نیاز جامعه را وضع کرده و اثربخشی قانون را به عنوان یک اصل پیشرو و کارآمد، محور قانونگذاری قرار دهند. واژهشناسان «عدل» را به معنای برابری، همسانی و همانند مساوات گرفته و گفته‏اند عَدل در چیزی است که تساوی آن با بصیرت درک شود. 
ادامه مطلب ...