کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

مدیران صدا و سیما! لطفا رعایت کنید!

همه ما کم و بیش این تذکر را خطاب به برخی ها شنیده ایم که «آقا رعایت کنید! اینجا خانواده نشسته». معمولاً این تذکر از سوی بزرگترها به جوانان، مجردها و یا افرادی داده می شود که در یک مکان عمومی و در حضور خانواده ها، حد و حریم را رعایت نمی کنند. اما گویا این روزها باید این جمله را خطاب به مدیران صدا وسیما بگوییم!

این روزها سریالی از سیما پخش می شود که سنخیتی با تعریف رسانه ایرانی-اسلامی ندارد بلکه در نقطه مقابل این تعریف قرار دارد. سریال «ساختمان پزشکان» به نام طنز و سرگرمی، اخلاق و خط قرمزهای روابط زن و مرد را در هم شکسته است. ساختار و محتوای تذکر برانگیز این سریال، خواسته یا ناخواسته تقلیدی از سریال های شبکه ماهواره ای «فارسی وان» است که فلسفه راه اندازی و فعالیت آن، ترویج روابط آزاد، و عادی جلوه دادن خیانت است. در تمام قسمت های پخش شده این سریال، رویکرد ثابتی دیده می شود که در آن، زن و شوهر با برخوردهایی بسیار بی ادبانه به یکدیگر بی احترامی می کنند.

به عنوان نمونه همسر دکتر سهرابی که همیشه با شوهر خود در جنگ و جدال است، خطاب به شوهرش می گوید:«می زنم تو دهنت» و این جمله که به عنوان دیالوگ ثابت برگزیده شده، بارها و بارها تکرار می شود. در این سریال احترام از روابط زناشویی خداحافظی کرده و این در تناقض با حجب و حیای زن و شوهر ایرانی است.

زن و مرد ایرانی از نظر اقتصادی و یا جایگاه اجتماعی در هر رتبه ای که باشند تمام تلاش خود را به کار می برند تا نجابت خویش را حفظ کنند. در سریال «ساختمان پزشکان»، دعواهای زن و شوهری از کانون خانه به کانون غریبه ها کشیده شده است و زن و مرد پیش چشم دیگران به راحتی همدیگر را بی اعتبار می کنند! این عنصر متضاد با عرف جامعه ایرانی در این سریال در حالی است که تمام هم و غم زن و شوهر های ایرنی حفظ اعتبار خود و خانواده نزد دیگران است. در این سریال، مرد با منشی خود صمیمی تر است تا با همسر خود! از دیگر موارد ضد عرف و اخلاق در این سریال، فقدان عنصر محرم و نامحرم است؛ به عنوان نمونه، بازیگر زن، صبح اول وقت در حالی از خواب بیدار می شود که همسرش در خانه نیست و به محض باز کردن چشم ها از خواب، برادر همسرش را روی سر خود حاضر و ناظر می بیند! استفاده از جملات و واژه های دارای ایهام و دو پهلو که معنای موازی با معنای عادی آن، معنایی خارج از ادب است از دیگر ویژگی های سریال «ساختمان پزشکان» به شمار می رود که بدآموز و شرم آور است.

خنداندن و سرگرم کردن مردم با کمرنگ کردن و له کردن ارزش ها و هنجارهای اخلاقی، بزرگترین خیانت به خانواده ها به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان است. آیا از نسلی که با این گونه سریال ها تربیت می شود می توانیم انتظار متانت و رعایت ارزش ها را داشته باشیم؟ تنها کاری که از دستمان بر می آید فریاد این تذکر است: «مدیران صدا و سیما! رعایت کنید اینجا خانواده نشسته است».  

ادامه دارد...

نظرات 5 + ارسال نظر
پدر بزرگ 1390/04/31 ساعت 20:01

البته باید به این نکته هم توجه داشت که : ادب از که آموختی !؟ از بی ادبان! به نظرم این طنز داره زشتیهای موجود در جامعه رو با این شکل نشون میده (البته کار طنز هم همینه)! بنده فکر میکنم تو ساخت اینجور برنامه ها باید خیلی دقت کرد تا در حالی که میخوای زشتیها رو نشون بدی و ازشون انتقاد کنی ، باعث بوجود اومدن زشتی نشی! اینجاست که میگن هنر سینما ! فکر میکنم این طنز ، بیشتر از اینکه موجب تخریب باشه ، موجب بهبوده ! به چشم بنده که اینجور اومده ، باقیه دوستان رو نمیدونم.

ستاره 1390/05/02 ساعت 22:10

منم با نظر پدربزرگ موافقم .اینکه ما رفتار بدی ببینیم دلیل نمیشه اونو یاد بگیریم.ما در روز با ادمهای مختلفی سرو کار داریم ولی نباید چون اونا احیانا بد حرف میزنند بد رفتار میکنند ما هم یاد بگیریم بلکه باید روی اونا تاثی هم بذاریم.این نوعی درس گرفتن و تجربه است.
وظیفه رسانه هم اموزش و نشون دادن همین هنجار ها و نا هنجاری هاست.تو این مطلب گفته شده این مجموعه روابط بین زن و مرد رو زیر سوال برده ولی اگه واقعا همه زن و شوهر ها به هم احترام میذارند و دنبال حفظ خانواده اند ،پس اینهمه امار طلاق از کجا میاد؟؟؟پس همچین نمونه هایی هم داریم و بد نیست ادم خودش رو تو ایینه هم ببینه.علاوه بر اون به نظر من این سریال همونطور که نقاط منفی رو برجسته کرده نقاط مثبت رو هم نشون داده.مثل اینکه دکتر افشار علاقه ای به خشونت نداره و اهل صلحه.
من نمیخوام طرفداری کنم یا مخالفت ولی به نظرم این مطلب کمی بی منطقه و تند رفته.

پدر بزرگ 1390/05/03 ساعت 07:01

تند و بی منطق ! نه نه بابا ! نه دیگه اینقدر که شما میگید ! این سریال همچین بی مشکل هم نیست !

ستاره 1390/05/03 ساعت 21:55

من نگفتم مشکل داره یا نداره گفتم تند رفته.روی یه موضوع مانور داده و بررسی خوبی نکرده.انتقاد باید منطقی و با دلایل محکم باشه ولی از این متن میشه انتقاد کرد.منظور من این بود.

مصطفی 1390/05/06 ساعت 14:27

با تشکر از نظرات. اما این مطلب ادامه دارد در پایان منتظر نظرات اصلی شما هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد