کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

خانه تکانی دل

یا محول حول و الاحوال...

بوی عید میاد..بوی بهار،سال نو .این روزهای آخر سال همه جا پر از حال و هوای عید است این روزها که بندهای رخت اکثر خانه ها پر از ملافه های سفید و رنگی و پشت بامها پر از قالیچه های شسته و تمیز است..این روزها که دانه های گندم و ماش و عدس جوانه زده توی ظرفهای رنگارنگ چیده شده..این روزها که یکی یکی بساط ماهی فروشهای قرمز توی خیابانهای شهر علم می شود....و گاهی هم باران ریزی می بارد که حس خوبی در دل آدم قلقلک میدهد.......

 نزدیک عید که میشه همه سر گرم خونه تکونی میشند.همه به تکاپو میافتند که گرد و خاک و کثیفی رو از خونه هاشون پاک کنند.همه لکه ها و سیاهی ها رو از بین ببرند و  خودشون رو واسه شروع سال جدید آماده میکنند..میخوان تمیز و پاکیزه به استقبال سال نو برند.اما آیا همینقدر که فکر تمیزی خونه هامون هستیم به فکر تمیزی دلامون هم هستیم؟ چقدر به فکر پاک کردن و زدودن گردوغبارهای درونی مان هستیم؟ در سال نو، همه چیز نو می شود . ما چرا نو نشویم؟؟

امیرالمؤمنین«ع» می فرمایند: هرکس اندیشه و فکری داشته باشد، برای او در هر چیز عبرت و درسی هست، در بسیاری از خانه ها در نگاه اول به نظر می رسد دیوارها و فرش ها و... نیاز چندانی به نظافت ندارد و چه بسا تمیز پنداشته شود، اما همین که اهل خانه دست به کار شوند و گوشه ای از دیوار را تمیز کنند، تیرگی دیگر قسمت ها خود را نشان می دهد و معلوم می شود کار سنگینی در پیش است. حال دل آدمی نیز چنین است.

وقتی سخن از توبه و استغفار و اصلاح عیوب خود پیش می آید، چه بسا در نگاه اول انسان خود را بی گناه و کم عیب پندارد و کاستی و نقص را فقط در دیگران ببیند، اما اگر همتی کرده و با نور لطف الهی به صفحه دل خود نظری افکند و دست به کار اصلاح خود شود، تازه می فهمد که چقدر آلوده شده و چه راه طولانی ای تا ریشه کن شدن صفات زشت و اصلاح اعمال درپیش دارد.

تقویم ها عوض می شود، خانه ها گردگیری می شود، دیدارها تازه می گردد، طراوت را در چهره طبیعت تماشا می کنیم، دشت و دمن عطر جانبخش و رایحه بهاری را نثار و ایثار می کند، ما که نباید کمتر از درخت و صحرا باشیم!

ما هم باید به میمنت و یمن ورود به سال نو، نغمه بیداری و آگاهی سر دهیم و غبار از تن و جان بزداییم، کدورتها را کنار بگذاریم، چتر آشتی پهن کنیم و شانه هایمان را برای باهم بودن بخواهیم و شادی و سرور را به یکدیگر هدیه کنیم و در کنار «تحویل سال» شاهد «تحویل حال» باشیم.

اگر ما هم عوض شدیم، اگر اخلاق ما هم نوتر و بهارتری شد، پابه پای بهار، آمده ایم . در سال جدید، هم دفتر عمر ما ورق می خورد، هم تقویم سال جدید را می گشاییم  عده ای سال گذشته، در همین ایام، بودند و امروز نیستند، یعنی از نعمت «وجود» بهره مند بودند و امروز محروم اند . این، یعنی فرصت ها را پایانی است و مهلت ها را باید مغتنم شمرد و «پاس فرصت ها» را نباید خراب کرد .بیایید در استانه نوروز یادی از آنان نیز بکنیم.

 

کینه ها و ناراحتی ها ،دلگیری ها رو جارو کنیم و هرچی لکه و سیاهی روی قلبمون خونه کرده پاک کنیم و سال نو رو با دلی نو شروع کنیم.حساسیت ها ،خشمهای ناگهانی ،تنبلی ها و کسالت ها،ضعف ها و کم طاقتی ها رو کنار بذاریم.

یه دوستی میگفت،من وقتی شبها میرم به رختخواب میگم خدایا من که همه اون کسانی رو که امروز بهم بد کردند بخشیدم تو هم ببخش و از همه اونایی که من بهشون بد کردم هم حلالیت میگیرم.

یه دوست دیگه میگفت،من هیچ وقت بدی هایی که در حقم میشه یادم نمیمونه ولی عوضش خوبی ها و لطف ها خیلی خوب یادم میمونه.

چه خوب میشه اگه همه ما اینطوری باشیم.خوبی هارو به یاد بسپاریم و بدی هارو فراموش کنیم.به اطرافمون با دیده مثبت نگاه کنیم و از هم دلگیر نشیم.رفاقت ها و دوستی هارو با چیزای کوچیک لکه دار نکنیم.میگن.ببخش تا بخشوده شی

دیگه چیزی به شروع سال نو نمونده.بیایید همین الان شروع کنیم.همه کسانی که ازشون کینه و ناراحتی به دل داریم ببخشیم و از همه اونایی که دلشون رو شکستیم حلالیت بگیریم.و دلامون رو عاری از گرد و غبار کینه کنیم.و سال نو رو با دوستی های نو شروع کنیم.

همینجا همین الان میگم ،دوستای خوبم اگه گاهی عصبانی بودیم ،اگه همدیگر رو رنجوندیم،اگه احترام هم رو زیر پا گذاشتیم ،اگه حرف ناحق زدیم،بیایید همین الان همدیگر رو ببخشیم.

. عید در بیرون از وجود ما حضور دارد، در وجود خود هم عیدی پدید آوریم و به «خانه تکانی دل » بپردازیم . چه نیکوست که «امروز» ما بهتر از دیروز و «فردا» ی ما بهتر و روشن تر از امروز و «فرجام » کار ما بهتر از «آغاز» آن و «آخرت » ما بهتر و آبادتر از «دنیا» ی ما باشد . و . . . این، شدنی است، تنها «خواستن » می خواهد

بیایید بهار را در کنار هم جشن بگیریم.

سال نو مبارک

 

نظرات 3 + ارسال نظر
دموزین 1389/12/26 ساعت 16:53

به همین راحتی دهه ۸۰ هم تموم شد!گفتن این که ۱۰سال گذشت آسونه اما وقتی می خوایم خاطرات ۱۰سال پیش رو به یاد بیاریم تازه می فهمیم چقدر دور بوده!امیدوارم برای همه دهه ۹۰بهتر از دهه ۸۰ باشه!

قهرمانی 1389/12/26 ساعت 21:51

میان بقچه زمین

همیشه یک صدای خوب،

یک طلوع تازه هست

که دست های سخت هر درخت

و چشم های هر پرنده مهاجری در انتظار اوست

و دیدنش

اگرچه بارها و بارها

ولی درست مثل خنده ای دوباره تازه است

و راه او ،

در امتداد راه سبز جویبار

درون قلب دانه ای به زیر خاک

کنار من ،کنار تو

و نام او :

بهار...

امیدوارم سالی پر از سلامتی ،موفقیت و شادی را پیش رو داشته باشید.
نــــوروزتان مبـــــارک.

مجتبی 1389/12/27 ساعت 17:46

سال نو همگی پیشاپیش مبارک ! امیدوارم سالی خوب ، پر بار و همراه با موفقیت و سلامتی برای همگی باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد