کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

دوره ACCA

سلام به همه دوستان گلم.

همه چیز از کلاس همکاران سیستم شروع شد.استاد دیانی جلسه آخر کلی راجع به این کلاس ها و این دوره آموزشی صحبت کردن جوری که آموزش دیدن تو این دوره برام شد یه هدف ولی....

ولی وقتی با کسایی که چندین سال حسابدار و حسابرس بودن و یکی از استادای دانشگاه خودمون صحبت کردم همه گفتن این مدرک به درد ایران نمیخوره و اگه میخوای از ایران بری خوبه ولی اگه نمیخوای بری هزینه بیخوده و همون درسای دانشگاه است به زبون انگلیسی.

گفتم اینجا هم مطرح کنم تا اگه دوستان نظر و اطلاعی راجع به این دوره دارن بهم کمک کنن.

خودم از تو اینترنت یه چیزایی دستگیرم شد که براتون میزارم:


   


آشنایی با مدارک حرفه ای حسابداری انجمن حسابداران خبره انگلستان


  ACCA (The Association of Charted Certified Accountants)


یا انجمن حسابداران خبره انگلستان یکی از بزرگترین و رو به رشدترین انجمن های بین المللی حسابداری است که دارای قدمت 100 ساله و مورد احترام مجامع مالی و حسابداری می باشد و هم اکنون دارای حدود 240000 دانش پذیر و 105000 عضو در 170 کشور می باشد.
دوره های حرفه ای جدید این انجمن به گونه ای طراحی شده که با فراهم کردن دانش، مهارت ها و ارزش های حرفه ای حسابداری باعث تربیت خبرگان مالی گردیده که توانایی ایجاد حرفه ای موفق در تمامی بخش ها اعم از دولتی و خصوصی، انجام وظیفه به عنوان حسابدار در شرکت ها و یا دنبال کردن حرفه ای در تجارت را دارند. به علاوه این دوره ها هماهنگ با استانداردهای تحصیلی حسابداری جهانی است که توسط سازمان جهانی حسابداران ( IFAC )  تنظیم شده است و تمرکز زیادی بر ارزش های حرفه ای، اخلاقی و قوانین دارد همچنین با تأکید بر تمرینات و تجربیات عملی ، مهارت هایی به دانش پذیران خواهد بخشید که برای پیشرفت در حرفه حسابداری ضروری است.
دانش پذیر به عنوان عضوی از ACCA مراحل زیر را طی خواهد نمود:
•   14 درس که برای کارشناسان حسابداری (دارای لیسانس حسابداری) به 10 درس تقلیل میابد. 
•   تجربیات عملی مناسب با حداقل زمان 2 سال. 
•   گذراندن یک پودمان حرفه ای اخلاقی


 ساختار دوره


دانش پذیران 14 درس در کل دوره خواهند گذراند که 9 درس در قسمت پایه و 5 درس باقی مانده در قسمت پیش رفته ارائه خواهد شد.


دروس پیشنیاز


سه درس زبان برای تکمیل زبان عمومی ، آشنایی با کلمات تخصصی حسابداری و مدیریت و همچنین تسلط به نگارش و مذاکره تجاری به صورت خلاصه بسته به مهارت دانش پذیران برای وی در نظر گرفته شده است.



سطح پایه( Fundamentals Level ):


این سطح به دو پودمان تئوری و عملی تقسیم می شود. در پودمان تئوری پایه های مالی و مدیریت حسابداری به دانش پذیران معرفی خواهد شد که به وجود آورنده پایه ای برای سایر مباحث و تکنیک های حسابداری است که با جزئیات دقیق تر در پودمان عملی در اختیار دانش پذیران قرار خواهد گرفت.
پودمان عملی شامل 6 درس است که مباحث فنی کلیدی را که هر حسابدار صرفه نظر از آینده شغلی خود باید بداند به صورت کامل پوشش می دهد. این دروس شامل حقوق تطبیقی، مباحث ویژه مدیریت، مدیریت مالیات، گزارش های مالی، حسابرسی و مدیریت مالی است.



سطح پیشرفته ( Professional Level ):


سطح پیشرفته خود به دو پودمان اجباری و اختیاری تقسیم می شود که در پایان این سطح میزان اطلاعات دانش پذیر برابر باسطح فوق لیسانس خواهد بود. تمرکز این دروس بر ایجاد مهارت های فنی و حرفه ای مورد نیاز دانش پذیران است که با فراهم کردن تجربیات عملی حسابداری باعث خواهد شد دانش پذیر بتواند به عنوان یک مشاور ارشد ایفای نقش کند. در این سطح کلیه دانش پذیران 3 درس اجباری و 4 درس اختیاری اخذ خواهند نمود که این دروس در ادامه مطالب آموخته شده در سطح پایه می باشند. امتحانات و متدهای پیشرفته ای که در این سطح به کارگرفته شده از دانش پذیر فردی حرفه ای ایجاد نموده که توانایی انجام امور مشاوره ای را نیز دارد. بهتر آن است که دانش پذیران در این سطح دروس اختیاری خود را به گونه ای انتخاب کنند که در ارتباط با سابقه کاری یا چشم اندازهای آینده شغلی آنها باشد.


تجربیات عملی ( کارورزی )

Practical Experience Requirement ( PER ) 


بخش کلیدی دوره های ACCA بهره مندی از تجارب عملی است. دانش پذیران به عنوان عضوی از ACCA باید به مهارت ها و دانش مناسب برای موضوعات مختلف در شغل خود مجهز شوند. کارورزی علاوه بر آن که باعث خواهد شد دانش پذیران از دانش خود به طریقه مؤثری بهره جویند، مهارت ها و مشخصه هایی را که دانش پذیران به عنوان یک حسابدار نیازمند آنها هستند افزایش می دهد. همچنین به دانش پذیر چهارچوبی از ویژگی های محیط کاری ارائه خواهد نمود که وی را به فردی ارزشمند در محیط تبدیل خواهد کرد.



دوره های ACCA و کارورزی پس از آن:


•   آنچه که از دانش پذیر در محیط کار انتظار می رود را واضح و شفاف بیان کرده و باعث خواهد شد تا دانش پذیر اهداف خود را تشخیص داده و بدین شکل فرصت نشان دادن مهارت های خود در محیط کاری را پیدا خواهد نمود.
•   دانش پذیر شجاعت تعیین هدف و برنامه ریزی برای دست یابی به آن را خواهد یافت و بدینوسیله ضمن رسیدن به اهداف خود مسیر پیشرفت شغلی خویش را نیز خواهد یافت.
•   دانش پذیر توسط ماتریس توسعه آموزشی اینترنتی حمایت می شود و بدین ترتیب توانایی آن را پیدا خواهد کرد که کارهای روزانه خود را در جهت اهدافش هدایت کند.
•   شامل آمیزه ای از اهداف اجرایی است که در دروس اجباری و اختیاری طبقه بندی شده است.
دروس ارائه شده در دوره ها به زبان انگلیسی می باشد و دانش پذیران در صورت نیاز ملزم به گذراندن 8 واحد زبان انگلیسی هستند که مؤسسه فرهیختگان کارآفرین با استفاده از پیشرفته ترین متدها و تجهیزات آموزش زبان و با یاری گرفتن از اساتید مجرب و دانشگاهی پاسخگوی این نیاز دانش پذیران بوده و آنها را از هر سطح آشنایی با زبان به سطح مورد نیاز در دوره ها خواهد رساند. امتحانات پایان هر دوره دوبار در سال و در ماه های ژانویه و دسامبر برگزار خواهد شد. منابع امتحانی فقط کتاب های مورد تأیید ACCA بوده و امتحانات تحت استاندارها و موازین این سازمان انجام می گیرد.



مزایای استفاده از دوره های  ACCA


استفاده از مدارک ACCA به عنوان جایگزین مدارک تحصیلی رشته حسابداری در انجمن حسابداران خبره ایران ( طبق آگهی روزنامه آفرینش مورخ 16/3/1386وروزنامه بازارکار مورخ 17/07/87)
1.   قابلیت ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور انگلستان در تکمیل تحصیلات و ارتقاء به سطوح بالاتر. 
2.    بالا بودن اعتبار و ارزش مدارک حرفه ای نسبت به مدارک آکادمیک در اغلب کشورها. 
3.   ارزش مجوز حرفه ای کار و قابلیت جذب آسان به عنوان حسابدار در اکثر کشورهای پیشرفته با حقوق مکفی. 
4.   دارای امتیاز بالا جهت داوطلبین مهاجرت و اشتغال در خارج از کشور. 
5.   پذیرش مدارک فوق از طرف شرکت های بین المللی و شرکت های نفتی و پتروشیمی. 
6.   اشتغال با حقوق مکفی این افراد در کشورهای حوزه خلیج فارس. 
7.   با تهیه یک مقاله 5000 کلمه ای و اتمام دروس تا سطح F9  از دانشگاه Oxford Brookes University (از دانشگاه های خوب و مورد تائید وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری ایران- ردیف 12 گروه 2 آدرس htm. انگلستان/ http:// w ww.msrt.ir/sites/Grad_Dept/DocLib) مدرک  لیسانس و در صورت اتمام دروس تا پایان سطح P7 مدرک فوق لیسانس دریافت دارید هر چند که مدارک حرفه ای دارای اعتبار بیشتری می باشند. شایان ذکر است با داشتن این مدارک می توانید به جز این دانشگاه در دانشگاه های دیگر انگلستان در مقاطع بالاتر مانند دکتری ادامه تحصیل نمایید. 
8.   و .... 


آشنایی با مدرک مدیریت مالی DipFM انجمن حسابداران خبره انگلستان ACCA

Diploma in Financial Management

این دوره که برای ارتقای مدیران میانی به مدیریت ارشد طراحی شده است به گونه ای برنامه ریزی شده تا افراد دارای سابقه مدیریت که مستقیماً مدیریت مالی انجام نمی داده اند بتوانند در پست مدیریت مالی رسالت کاری خویش را انجام دهند. همچنین حسابدارانی که در سطوح میانی مدیریت انجام داده اند با ترقی در سطح مدیریتی خود تبدیل به مدیر ارشد مالی گردند. با توجه به انعطاف پذیری بالای دوره و زمان کوتاه آن که مطابق با حجم زیاد کاری مدیران طراحی شده است شما می توانید با گذراندان 4 درس و 2 پروژه در یک سال به ارتقای شغلی بی نظیری دست یابید.
شرایط ورود به دوره : 
مدرک شناخته شده (لیسانس ،مدارک حرفه ای و یا سابقه کار مفید در این زمینه )


آشنایی با مدرک  دوره استانداردهای مالی IFRS انجمن حسابداران خبره انگلستانACCA  

 
Certificate in International Financial Reporting Standard 


این دوره که برای مدیران مالی شرکتهای بین المللی یا مدیران مالی که شرکت آنها ملزم به تطبیق دادن حسابهای مالی خود با استانداردهای بین المللی مالی میباشند طراحی شده است. به گونه ای که طی زمانی بین 3 تا 6 ماه بسته به سطح زبان دانش پذیر، تمامی اطلاعات لازم برای اینگونه فعالیت ها در اختیار فرد قرار خواهد گرفت



نظرات 3 + ارسال نظر
مجتبی 1389/10/17 ساعت 23:03

سلام . لطفا مطلبتون رو روی سایت انجمن هم بذارید تا بچه ها استفاده کنن . ممنونم

سلام آقای درودیان
اگه میشه خودتون زحمت این کار رو بکشین،من دقیقا نمیدونم از کدوم قسمت باید این مطلب رو درج کنم.

مجتبی 1389/10/20 ساعت 18:45

مطلبتون رو گذاشتم رو سایت انجمن . لطفا نگاه کنید و اگر موردی برای اصلاح بود بفرمایید.

دستتون درد نکنه.شرمنده دیگه تمام زحمت هام می افته گردن شما.نگاه کردم.خیلی خوب بود.

مجتبی 1389/11/02 ساعت 17:04

من خیلی وقت پیشها در مورد این دوره تحقیقاتی کرده بودم اما الان تقریبا چیزی یادم نیست ! فقط تا جایی که خاطرم هستش برای گذروندن این دوره باید حداقل به کشوری برید که نمایندگی انجمن اونجا باشه و اگر باز اشتباه نکنم نزدیکترین کشور همین امارات بود!
به نظر من که اونجا چیزی بیشتر از اینهایی که تو دانشگاه خوندید یاد نمیگیرید! مثلا در بحث مدیریت مالی نگاه کنید ، چیزایی که تو ۲تا مدیریت مالی میخونید برای کار کافیه ، هر چند که خوبه برای قویتر شدن از کتابها و منابع مرتبط و جانبی هم استفاده بشه.
من که به شخصه پولم رو واسه این جور دوره ها هدر نمیدم مگر اینکه اضافه داشته باشم ! به شما هم توصیه میکنم بجای اینکه به فکر گذروندن این دوره باشید ، به فکر مکملهایی برای همین حسابداری که خوندید باشید. یعنی برای مثال زبان خودتون رو تا حد ممکن تقویت کنید ، یا در کامپیوتر سعی کنید قوی باشید و یا اینکه به تجربیات خودتون در زمینه حسابداری اضافه کنید. به نظر من این کار هم به عقل نزدیکتره و هم مفیدتر!

مرسی.خودم هم تقریبا به همین نتیجه رسیدم.فعلا که برنامه ای برای رفتن به کشور دیگه ای رو ندارم واز یه طرف این دوره هزینه خیلی زیادی هم داره که سرمایه گذاری کردن برای استفادش تو ایران تقریبا بی فایدس.
و ممنون بابت لطفت و هم فکریتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد