کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

«مختار نامه»

«مختار نامه» عنوان سریالی است که داستان زندگی و قیام مختار ابوعبید بن ثقفی را روایت می کند.

او یک علوی دوآتشه است که عشق و ارادت زیادی به خاندان پیامبر دارد. سیاست مداری کهنه‌کار و باهوش و در عین حال جنگاوری بی‌نظیر است. مختار سیاست را خوب می‌شناسد. فرمانده کاردانی است و در شجاعت و بی‌باکی بی‌مثال است.
شهرت مختار به دلیل قیامی است که پس از واقعه عاشورا با هدف خونخواهی از شهدای دشت کربلا توسط او شکل می‌گیرد و به پیروزی می‌رسد. در زمانی که مردم کوفه از امام حسین(ع) برای آمدن به کوفه دعوت می‌کنند؛ او و قبیله‌اش نیز به طرفداری از امام حسین ع حرکت خود را آغاز می‌کنند. اما مختار توسط عبیدالله‌بن‌زیاد
به جرم همکاری با مسلم بن عقیل و پناه دادن او در منزل خویش، دستگیر و روانه زندان می‌شود. مختار در زمان حرکت امام‌حسین(ع)به سمت کوفه، و در روز عاشورا به‌دلیل زندانی‌بودن نمی‌تواند امام حسین(ع) و یاران او را همراهی کند

توطئه بنی‌امیه برای قتل او به نتیجه نمی‌رسد و در نهایت او بعد از آزادی از زندان، با شعار یا لثارات الحسین قیام خود را علیه اشقیاء کربلا آغاز می‌کند. قیامی که به قصاص تمامی قاتلان کربلا و در نهایت تشکیل حکومتی شیعه و عدالت محور منجر می‌شود.

نکته جالب توجه اینست که مختار دو همسر داشته که پیامبر به خاطر یکی از آنها همواره مختار را مذمت می‌کرد، اما همسر دیگر او نقطه مقابل بود و زمانی که او را پس از کشته شدن مختار دستگیر کردند، گفتند که مختار را تکفیر کن تا از مرگ نجات یابی. این زن در پاسخ گفت من چطور می توانم مردی را انکار کنم که نماز شب او ترک نمی شد؟

نکته دیگر فیلم، افزودن شخصیت ایرانی به نام «کیان» در سریال است که سبب شده تماشاگران با وضعیت ایرانیان در آن دوران آشنا شوند و هم اینکه بدانند ایرانیان تا چه حد در صدر اسلام به امامان معصوم (ع) وفادار بودند

نکته دیگر، گروه جوانان عربستانی با ضبط این سریال، آغاز ترجمه زیرنویس را آغاز کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواستار پخش همزمان این سریال به زبان عربی شده‌اند. به اعتقاد این جوانان، سریال «مختارنامه» الگویی مناسب برای حقایق تاریخ واقعی مسلمانان خواهد شد و مانند زلزله بر سر جاهلانی که ریشه در سفیانیان دارند خراب می‏گردد در حالی که در بسیاری از کشورهای منطقه، تیتراژ ابتدایی این سریال بویژه پرتاب خون توسط حضرت اباعبدالله الحسین، بصورت بلوتوث و همراه با نوحه عربی مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از مسلمانان به همراه این صحنه کوتاه، ولی تأثیرگذار برای مظلومیت ثارالله اشک ریختند، در عراق مردم اعتقاد دارند با پخش قسمت اول سریال «مختارنامه» محرم زودتر آغاز شده است.

سریال «مختارنامه» سه بخش دارد که در بخش نخست جوانی زندگی مختارثقفی و در دو بخش دیگر میانسالی تا شهادت وی را به تصویر می‌کشد

نویسنده و کارگردان: داود میرباقری

نظرات 9 + ارسال نظر
دموزین 1389/08/15 ساعت 10:56

ممنون٬حوصله دیدن این فیلمو نداشتم اما از طرفی هم دوست داشتم بدونم راجع به چیه.ممنون که راجع بهش نوشتین.

سمیرا:

م 1389/08/15 ساعت 14:23

منم ندیدم
از این جور فیلما زیاد خوشم نمیاد

سمیرا:

سمیرا 1389/08/15 ساعت 14:30

اشتباه نکنید این ازاون دسته فیلم هایی که ارزش دیدن ووقت گذاشتنوداره حتماببینیدجمعه ها ساعت ۱۰

پدر بزرگ 1389/08/15 ساعت 14:46

یکی از نکات مثبت سریال « مختارنامه » توجه به فیلمنامه و شخصیت‌ها است، یعنی پیام تاریخی و مذهبی خود را از دل روابط بین شخصیت‌ها به مخاطب ارائه می‌کند. فیلمنامه روان، دیالوگ‌های سجع‌گونه و شاعرانه سریال «مختارنامه» را به افقی فراتر از سریال‌های تلویزیونی می‌رساند. در این چند قسمت پخش شده اگر چه اطلاعات و به قول معروف محتوای زیادی به مخاطب ارائه شده اما این شکل اطلاع‌رسانی و ارائه پیام موجود به هیچ وجه گل‌درشت، شعاری و آزاردهنده نیست. نکته دیگر هم‌خوانی محتوا و ساختار است، در واقع ساختار این سریال به دلیل تسلط «داوود میرباقری» بر متن (طرح اولیه و بازنویسی نهایی را انجام داده) به خوبی عناصر ساختاری از جمله اندازه نماها و عنصر حرکت را متناسب با فضای فیلمنامه طراحی کرده است. به گونه‌ای که تمام نشانه‌های موجود در متن را ما به صورت بصری می‌بینیم. از سویی دیگر «داوود میرباقری» در کارهای تاریخی نشان داده که به خوبی می‌تواند مفاهیم موجود را به بازیگران القاء کند. در واقع تمامی بازی‌های سریال «مختارنامه» در این چند قسمت کاملاً منطقی و تاثیرگذار است. البته فارغ از نقاط ارزشمند اشاره شده به نظر می‌رسد گاهی نیز «داوود میرباقری» بیشتر به جنبه‌های نمایشی و تئاتری ساختار توجه داشته است و گاهی حرکت‌های موجود در ساختار به نظر می‌رسد منطق لازم را ندارد و همچنین در برخی از صحنه‌ها شاهد میزانسن‌های سهل و ممتنع هستیم که شاید بیانگر تعجیل در ساخت این بخش‌ها باشد. از جمله سکانسی که «مختار» در کابوس خود با عمویش رو به رو می‌شود، نماها در این سکانس کادرهای مطلوبی ندارند. فارغ از این جزئیات، مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» اثری است تاثیرگذار و گامی رو به جلو در کارنامه «داوود میرباقری» به شمار می‌رود.
وحید اسلامی ، عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

سمیرا:

سامان 1389/08/15 ساعت 14:53

من خودم یه فیلمباز حرفه ای هستم که تو آرشیو خودم نزدیک به ۱۰۰۰ تا از فیلمهای برتر تاریخ سینما رو دارم و دیدم.اینو گفتم که بدونید وقتی یه چیزی میگم از روی دانش و آگاهی هستش.به نظر من این سریال بعد از سریال امام علی و هزاردستان و روزی روزگاری یکی از بهترین سریالهای این چند سال اخیره.از هر نظر عالیه.از لحاظ گریم و فیلمبرداری تا داستان و شخصیت پردازی و فیلمبرداری و ...... به نظر من حتما این سریال رو ببینید و از اون لذت ببرید. میدونم اولش کمی خسته کننده هستش اما قطعا در آینده داستان جذابتر و بهتر میشه.

سمیرا:ماشااله به ارشیوتون

دموزین 1389/08/15 ساعت 19:27

من یه تیکه از این قسمتو دیدم که می خواستن یکی از طرفدارای حضرت علی (ع) رو اعدام کنن،بعد اون آقاهه می گفت که حضرت علی به من گفته بود که این جوری اعدام میشم!بعد اونی که دستور اعدام داده بود می گفت پس یه جور دیگه اعدامش کنین که این پیشگویی درست در نیاد.
اما آخرش ندیدم چی شد بالاخره.میشه واسه م تعریف کنین؟!

سامان 1389/08/15 ساعت 20:25

اون مرد میثم تمار بود و یکی از یاران علی(ع).میثم رو به درخت خرما میبندند و زبانش رو از حلقش درمیارن و اونقدر ازش خون میره که تمام بدنش و زیر پاهاش پر از خون میشه.البته ای کاش این صحنه هارو نشون میداد تا کمی هیجان فیلم بیشتر میشد اما خب میدونید که شدنی نیست.البته میشد از جلوه های ویژه استفاده کرد.

دموزین 1389/08/15 ساعت 20:59

ای بابا٬اولشم که قرار بود همین جوری شهیدش کنن.بعد که پیشگویی حضرت علی (ع) رو شنیدن قرار شد یه جور دیگه شهیدش کنن که پیشگویی ایشون درست در نیاد.پس چرا آخر بازم همین کارو کردن؟!

سامان 1389/08/16 ساعت 10:34

خب دیگه........ آه این جوانک که تک سبیلهایش قانون جاذبه نیوتن را به سخره گرفته است کیست؟ آه.......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد