کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

روش پورتفولیو




چگونه می توان به سرمایه گذاری در یک سبد مطالعه شده از سهام پرداخت. برای تشکیل یک سبد بهینه و مطالعه شده از سهام قدم های زیر برداشته می شود :




 

۱- انتخاب صنایع برتر

۲- تعیین درصد تخصیص سرمایه گذاری به هر صنعت در سبد

۳- انتخاب یک یا چند سهم در هر صنعت انتخاب شده و تعیین درصد هرسهم صنایع برتر با بررسی مشخصه هایی مانند زیر انتخاب می شوند:

 

۱- روند فروش شرکت ها در آن صنعت _ متوسط رشد فروش شرکت ها در صنعت در چند سال گذشته

۲- روند سوددهی شرکت ها در آن صنعت _ متوسط رشد سود شرکت ها در صنعت طی چند سال گذشته

۳- متوسط حاشیه سود شرکت ها در صنعت

۴- روند عرضه و تقاضا در صنعت _ رقابت داخلی و خارجی - قیمت محصولات نسبت به بازارهای بین المللی

۵- بازدهی و ریسک شرکت ها در صنعت در چند سال گذشته و متوسط آنها براساس مطالعه مشخصه های فوق چند صنعت برای سرمایه گذاری در آنها انتخاب می شود. تعداد صنایع بستگی به مبلغ موجود برای سرمایه گذاری و اینکه در زمان مطالعه چند صنعت با مشخصه های قابل قبول وجود داشته باشد، دارد. اکنون با توجه به مطلوبیت هر صنعت بر اساس نتایج بررسی شاخص های ذکر شده ، درصد تخصیص سرمایه به هر کدام تعیین می شود. برای اینکار می توان از مدل های بهینه سازی سبد سهام مانند مدل های مارکوویتز و شارپ استفاده کرد که محاسباتشان بر مبنای بازدهی و ریسک سرمایه گذاری در چند سال گذشته است . 


تئوری مدرن پرتفولیو یک نگرش کل گرا به بازار سهام است. این نظریه برخلاف روش های تکنیکال یا فوندامنتال ، به مجموعه سهام در سبد یا در بازار توجه دارد. به عبارت دیگر دیدگاه این نظریه ماکرو در مقابل دیدگاه میکرو است. همچنین در ایجاد یک سبد سهم ، ارتباط ریسک و بازده سهام با یکدیگر اهمیت دارد. بنابراین تاکید بر مجموعه سبد سهام و ترکیب بهینه آنهاست تا تحلیل هر سهم به تنهایی . این دیدگاه متکی به محاسبات آماری و ریاضی است . اطلاعات یایه مورد نیاز برای محاسبات در این نظریه ، بازده سهام در سال های گذشته است. اگر بازده مجموعه سهام مورد نظر را در چند سال گذشته داشته باشیم ، که بهتر است حدود ده سال یا بیشتر باشد ، آنگاه می توانیم سایر متغیرهای وابسته دیگر را توسط مدل بهینه سازی و مبانی ریاضی و آماری مربوط، محاسبه نماییم. با استفاده از مدل های بهینه سازی و با استفاده از نظریه مدرن پرتفولیو MPT می توان سبدهای سهامی ساخت که دارای کمترین ریسک نسبت به بازده مورد انتظار و یا دارای بیشترین بازده نسبت به ریسک مورد انتظار باشد.

 

هری مارکوویتز استاد دانشگاه شیکاگو که همراه با ویلیام شارپ استاد دانشگاه استانفورد جایزه نوبل را به خاطر ارائه نظریه مدرن پرتفولیو به خود اختصاص داد، روشی ابداع کرد که در آن ریسک یک سبد سهام تابعی از واریانس هر سهم، کوواریانس آن با سهام دیگر و درصد سهم در سبد است. بازده سبد سهام میانگین بازده سهام در سبد است. برای محاسبه ریسک سبد، واریانس هر سهم و کوواریانس آن با سهام دیگر باید حساب شود. ویلیام شارپ برای سادگی محاسبات روش دیگری ابداع کرد. در این روش بازده هر سهم از دو بخش به دست می آید. بخش اول حاصل ضرب بازده بازار و ضریبی بنام بتا است. بخش دوم مستقل از بازار است.با توجه به درصد در نظر گرفته شده برای هر صنعت منتخب، یک، دو یا سه سهم یا شرکت در هر صنعت انتخاب می شود و درصد مربوط به صنعت بین آنها تقسیم می گردد. سهام برتر در هر صنعت علاوه بر مشخصه های بالا با مطالعه موارد زیر انتخاب می شوند:

 

۱- ترکیب سهامداران شرکت

۲- ارزش بازار شرکت

۳- میزان نقد شوندگی شرکت

 

ملاحظه می شود که برای سرمایه گذاری بر اساس روش و تحلیل نظام مند و نه بر مبنای شایعات و اخبار و اطلاعات خام ، به اطلاعات پردازش شده در چند سطح است. در سطح اول می توان از متوسط رشد فروش ، رشد سود ، حاشیه سود ، بازدهی و ریسک شرکت ها در صنایع مختلف و یا کوواریانس بازدهی شرکت ها و صنایع نسبت به یکدیگر نام برد. در سطح بعدی رتبه بندی شرکت ها و صنایع بر اساس توابعی از شاخص های عملکردی مانند میزان رشد فروش، رشد سود، حاشیه سود، درصد تحقق پیش بینی های اعلام شده، یک نمونه از اطلاعات پردازش شده کمک کننده به تحلیل و انتخاب سهام است. خروجی مدل های بهینه سازی سبد سهام به شرح گفته شده نیز یک نمونه از اطلاعات پردازش شده در سطوح بالاتر است . اگر اطلاعات پردازش شده به روز در دسترس سرمایه گذاران باشد، سرمایه گذاری بر اساس عملکرد شرکت ها و صنایع و ارزش واقعی آنها در مقایسه با یکدیگر صورت می گیرد.

 

افزایش قیمت سهام شرکت ها بر اساس عملکرد و ارزش بیشتر صورت می گیرد. در آن صورت نظام اطلاع رسانی ماموریت خود را ایفا می کند و می تواند عملکرد طبیعی بازخوردی خود برای شکل دادن به عرضه و تقاضا را داشته باشد و از قدرت شکل دهی ساختگی شایعات، اخبار و معاملات مصنوعی به عرضه و تقاضای سهام کاسته خواهد شد. هر اندازه اطلاع رسانی در بورس کامل تر باشد به همان میزان از نیاز به مداخله تصنعی برای کنترل عرضه و تقاضا و معاملات کاسته خواهد شد. میزان مداخله مستقیم در قیمت ها و معاملات و قدرت شایعات و معاملات ساختگی معیاری است که نسبت مستقیم با عدم کفایت اطلاع رسانی در بورس سهام دارد. حال اگر یک سرمایه گذار بخواهد بدون تکیه بر شایعات و بر مبنای یک روش علمی و تحلیلی در بورس سهام ایران سرمایه گذاری کند چگونه می تواند اطلاعات به روز و پردازش شده اشاره شده در فوق را برای کار خود تهیه نماید؟ در حال حاضر پاسخ رضایت بخشی برای این سئوال وجود ندارد.

 

اگر هم یک سرمایه گذار بتواند به دشواری بسیار اطلاعات مورد نیاز خود را شخصاً فراهم آورد و سهام با ارزش واقعی را تشخیص دهد، در شرایطی که عرضه و تقاضای اکثریت بازار از شایعات و جوسازی ساختگی تبعیت کند تشخیص و تحلیل او مفید نخواهد بود. با گسترش فیزیکی بورس سهام ایران تنها ابعاد نارسایی ها بزرگ تر می شود و تعداد بیشتری از سرمایه گذاران و سهامداران مواجه با این معضل می شوند. این داستان مانند آن است که در حالی که مواجه با کمبود پزشک و تجهیزات پزشکی باشیم ، به ساخت ساختمان بیمارستان های جدید بپردازیم . در عصر اطلاعات و تکنولوژی، غلبه دیدگاه مالی در بورس سهام ایران موجب عقب ماندگی و ناکارایی این بازار مالی شده است . این سازمان محتاج نگرش جدید موافق با فناوری های جهان امروز است . مدیریت بورس سهام ایران باید آن قدر با تکنولوژی روز آشنا باشد که بتواند برای استفاده از آن در سازمان قدم های موثرتر و سریع تری بردارد.



نظرات 4 + ارسال نظر
سامان 1389/03/07 ساعت 18:08

بابا اینقدر درس نخونید آخرش که چی.......

مجتبی : حالا که فارغ التحصیل شدی میخوای دیگران رو از راه به در کنی !!!؟

Majid 1389/03/10 ساعت 11:07 http://Ershaduniv.tk

سلام به همگی
با عضویت در انجمن دانشجوبان ارشاد به آدرس Ershaduniv.tk مطالب خود را در انجمن ارسال نمایید و از مطالب ارسالی دیگران نیز بهره ببرید

سامان 1389/03/12 ساعت 12:11

عزیزم تو که دبگه خودت از راه به در شده هستی........

یک دانشجو 1389/03/21 ساعت 19:31

میشه بگید این گواهینامه های معتبر هلو رو کی و چطوری می خواهید بدید؟؟؟؟؟اصلا گواهینامه رو دانشگاه میده یا خود شرکت؟؟؟؟

مجتبی درودیان : این مسئله هم از طریق وبلاگ اطلاع داده میشه ! موفق باشید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد