کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران و چشم انداز سال 89

در گزارش محمدجعفر مجرد به صندوق بین‌المللی پول اعلام شد: 
 
رشد 2 درصدی اقتصاد ایران در سال 88  
و  
کاهش 22 درصدی تورم نقطه‌ای  

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی گروه کشوری ایران در صندوق بین المللی پول در گزارشی به ارائه آخرین وضعیت اقتصاد ایران درباره رشد، تورم و بیکاری و چشم انداز سال 89 اقتصاد با توجه به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها پرداخت.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل فارس، محمدجعفر مجرد مدیر اجرایی گروه کشوری ایران در صندوق بین المللی پول گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران و چشم انداز آینده به هیات کارشناسی صندوق بین المللی پول ارائه کرد.
گروه کشوری ایران در صندوق بین المللی پول شامل کشورهای ایران، افغانستان، الجزایر، غنا، مراکش، پاکستان و تونس است.

*متوسط رشد اقتصاد ایران از 2005 تا 2009، 5.6 درصد

مجرد در این گزارش تصریح کرد: از زمان نشست سال قبل تحولات اقتصادی در ایران با بحران اقتصادی جهان همراه بوده است که منجر به کاهش شدید قیمت نفت، کاهش تقاضا برای صادرات و کاهش سرمایه گذاری خارجی به ویژه در بخش نفت شد.
وی افزود: این پدیده ها بر فعالیت های اقتصادی ایران تاثیر گذاشته اند اما اثرات آن ها کمتر از آن چیزی بوده است که انتظار می رفت. به رغم این مسائل مقامات اقتصادی ایران برنامه های اصلاحی را دنبال کرده اند و نتایج حاصل در این زمینه رضایتبخش است.
وی متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران طی سال های 2005 تا 2009 را 5.6 درصد اعلام کرد و گفت در نتیجه این امر درآمد سرانه افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، نرخ تورم تک رقمی شده است و نرخ بیکاری به حدود 10 درصد کاهش داشته است. وضعیت خارجی اقتصاد ایران باثبات است و هیچ خطری آن را تهدید نمی کند. به رغم کاهش شدید درآمدهای نفتی حساب های جاری ایران همچنان با مازاد مواجه است و ذخایر ارزی ایران معادل 12 ماه واردات است. دیون خارجی ایران نیز روندی کاهشی را طی کرده است و به 5 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.
مجرد ضمن حمایت از بالا نگه داشتن نرخ مبادله ریال گفت که این سیاست به نفع اقتصاد بوده است.
وی در ادامه با اشاره به چالش های پیش روی اقتصاد ایران نرخ بالای بیکاری و تامین شغل برای جمعیت رو به افزایش نیروی کار را یکی از این چالش ها عنوان کرد. مقابله با تورم، کاهش وابستگی اقتصاد به بخش نفت و گاز، افزایش درآمدهای غیرنفتی، افزایش بهره وری، و توسعه بخش خصوصی از دیگر مواردی است که مجرد به آن ها اشاره کرد.

* رشد 2 درصدی اقتصاد ایران در 1388

وی مقابله با تورم را یک اولویت سیاستی برای ایران دانست و گفت: با توجه به رکود اقتصادی جهان و کاهش قیمت نفت، ایران در سال 2008 و 2009 سیاست پولی و مالی خود را انقباضی کرد تا تورم را کاهش دهد. در نتیجه نرخ تورم نقطه ای به 7.5 درصد در مهر سال گذشته کاهش یافت. این رقم در سال قبل از آن 30 درصد و متوسط آن طی سه سال گذشته 19 درصد بوده است.
در عین حال کاهش تزریق پول به اقتصاد منجر به کاهش رشد اقتصادی شد و برآورد می شود رشد اقتصاد ایران در سال 1387 به 2.3 درصد و در سال 1388 به 2 درصد برسد.

* سیاست پولی ایران در 1389 کمک به اقتصاد و مهار تورم

مدیر اجرایی گروه کشوری ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به کنار گذاشته شدن سیاست انبساطی در دو سال 1387 و 1388 گفت: تراز غیر نفتی ایران که در سال 1387 به میزان یک درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت تخمین زده می شود در سال 1388 معادل 2 درصد جی دی پی کاهش یابد و به 16 درصد برسد. ایران در میان کشورهای خاورمیانه کمترین کسری تراز غیرنفتی را دارد که این امر با افزایش درآمدهای غیرنفتی و به ویژه اجرای موفق سیاست مالیات بر ارزش افزوده و افزایش کیفیت اجرای سیاست های مالیاتی محقق شده است.
وی در مورد سیاست مالی دولت در سال 1389 گفت: سیاست های مالی در این سال با هدف مقابله با اثرات احتمالی حذف یارانه های انرژی اتخاذ خواهد شد. در راستای مهار نقدینگی از سطح قرض دادن بانک مرکزی به بانک ها کاسته شده است و سیاست افزایش مبادلات بین بانکی اتخاذ شده است.
مجرد در مورد سیاست پولی ایران در سال 1389 گفت در این سال از یک سو سعی می شود از فعالیت های اقتصادی حمایت شود و از سوی دیگر با اثرات ناشی از حذف یارانه های انرژی مقابله شود.

* مقدمات هدفمند کردن یارانه ها در حال فراهم شدن است

مجرد در ترسیم چشم انداز اقتصاد ایران گفت: چشم انداز اقتصاد ایران در میان مدت توسط سیاست های اصلاحی در برنامه پنج ساله بعد مشخص شده است که ارقامی بلندپروازانه اما قابل تحقق را برای نرخ رشد اقتصادی، بیکاری، تورم و بهبود شرایط زندگی تعیین کرده است.
وی افزود: ما معتقدیم با اجرای پایدار اصلاحات تعیین شده ایران می تواند به طور کامل پتانسیل اقتصادی خود را به راه بیندازد.
وی با حمایت از سیاست هدفمند کردن یارانه ها گفت: مقدمات اجرای این سیاست در حال فراهم شدن است که اطلاع رسانی به مردم یکی از این اقدامات است. مقامات ایران و بانک مرکزی معتقدند اصلاح قیمت های انرژی منافع زیادی در میان مدت و بلندمدت خواهد داشت. ضمن آن که همه آمادگی ها برای مقابله با اثرات کوتاه مدت و جانبی این سیاست فراهم شده است.
وی افزایش درآمدهای غیرنفتی و کاهش وابستگی به نفت را یکی از سیاست های دولت دانست و گفت: علاوه بر تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی همچنین سعی می شود هزینه های دولت کاهش یابد که در این راستا یارانه ها کاهش می یابد و هدفمند می شوند. در بخش مالی نیز سعی می شود عملکرد بانک های دولتی ارتقاء پیدا کند و بهره وری در آن ها افزایش یابد ضمن آن که از توسعه بانک های خصوصی حمایت می شود.

نظرات 12 + ارسال نظر
پدر بزرگ 1389/01/17 ساعت 00:29

امیدوارم ادامه پیدا کنه !

دموزین 1389/01/17 ساعت 10:18

جکای زیادی شنیده بودم اما این یکی از همه خنده دار تر بود!

سمیرا 1389/01/17 ساعت 14:28

چقدرهمه چی خوبه تواین مطلبه!!!!!

دموزین 1389/01/19 ساعت 14:25

چرا انقدر به موضوعات بسته نگاه می کنین؟!هیچ می دونین که توی سال گذشته میلادی ایران از نظر تورم بین ۲۲۲کشور رتبه ۲۱۶رو داشته؟!یعنی فقط ۶تا کشور بودن که میزان تورمشون از ما بیشتر بوده!!!!!آخه هم رشته ای عزیز ستاره خانم چرا هر جند وقت یه بار از این خبرا تو وبلاگ می نویسین و این همه با اعصاب ما بازی می کنین؟چرا می خواین وانمود کنین که همه چی خوبه؟!بس کنین دیگه.......

ستاره 1389/01/20 ساعت 13:17

من نمیخوام چیزی رو وانمود کنم یا چیزی رو در یا اثبات کنم
اینا فقط اخبار اتفاقی است که در کشور ما می افته و ما هم می تونیم به عنوان کسانی که شاید کمی در این مسائل اشنا شدیم در مورد مسائل اقتصادی کشور نظر بدیم و روش بحث کنیم
فکر نمی کنید بهتر باشه به جای سرکوب هم دیگه یا ایراد الکی در مورد مطالب نظر بدیم و واقعا یه وبلاگ علمی داشته باشیم؟؟؟؟؟؟
با این خبر برخی موافق و برخی مخالفند پس می شه اینجا این نظرات رو ابراز کرد
یه کم بیشتر و بادقت بیشتری مطالب رو مطالعه بفرمایید و سعی کنیم در قسمت نظرات کمتر نظرات متقرقه بدیم
ممنون

دموزین 1389/01/21 ساعت 13:49

اتفاقا اگه یه جا نظر غیر متفرقه داده باشم همین جاس!!!منم خواستم با این نظر اتفاقاتی که در کشورمون می افته رو بگم!ایرادم هم هیچ الکی نبود و کاملا به جا بود!!البته اگه بشه اسمشو گذاشت ایراد!!قصد سرکوب هیشکیو هم نداشتم.مگه نمیگین یه سری مخالفن یه سری موافق؟منم خواستم بگم با این خبر به شدت مخالفم و در ضمن کمی هم اطلاع رسانی کنم!!!

دموزین 1389/01/21 ساعت 13:50

راستی چرا کسی متوجه غلط دیکته ای من نشد؟!جوک درسته نه جک!می خواستم امتحانتون کنم که دیدم هنوزم وضع دیکته تون خرابه!!!!

قلی 1389/03/29 ساعت 10:54

شما ها یه مشت دیوانه اید بابا. آخه این دانشگاه درپیت و این مملکت گوسفندی چی داره که انقذ پاچه خواریشو میکنید؟
چشم انداز چشم انداز !!!!
دیوانه اید به خدا. کشورمون تو ۱۶۰ تا کشور ۱۵۵ امه تو سرعته اینترنت ُ داریم تو دنیا کوچیک میشیم روز به روز ُ اونوقت بشینید پاچه خواری کنید و تجزیه تحلیل کنید !!!! دیوانه اید بابا شماها.
تازه احمق ها ُ وقتی پست مینویسید واسه ثبت نام کلاسهای همکاران سیستم روزها و ساعت های کلاساشم عین ادم بگید. اگه مشخص نشده حداقل بگید که هنوز مشخص نیست و به اطلاع میرسد. عین بز فقط پست مینویسید.

ستاره: دوست عزیز از نظراتتون ممنون اما اینجا یه محیط علمیه و لطفا کمی مودبانه تر صحبت کنید .از یک دانشجو این طرز صحبت بعیده!
ما کاری نداریم که دانشگاه یا مملکت در پیت هست یا نه ما انسانهای مستقلی هستیم و وظیفه خودمان می دونیم اطلاع رسانی کنیم و اطلاعات خودمون رو بالا ببریم .اگر نقدی در مورد مطالب دارید مشخصا بفرمایید.ما پاچه خواری کسی رو نمی کنیم و تمام فواید این وبلاگ بر می گرده به دانشجویان حسابداری و اعضای وبلاگ نه کس دیگر!
در مورد کلاسهای همکاران هم اگر با دقت بیشتر نگاه کنید می بینید که نوشتیم ( جزئیات ثبت نام و برگزاری دوره در روزهای آتی به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید ) این یعنی دقیق ترش رو بعدا می گیم خدمتتون.
اگر مطلب دیگه ای هم بود در خدمتیم.
موفق باشید

mohammadreza hashemi 1392/06/07 ساعت 08:26

سلام، مشکلات کشورمان من‌جمله اقتصادی، اتمی‌ ، بیکاری، گرانی، فرهنگی‌ ،تحریمها، تورم و غیره و غیره باید سریعاً حل بشوند. اما بدون رضایت، حمایت، و هدایت رهبر عظما امام خامنه‌ای از آقای روحانی این غیر قابل حل خواهد بود.

[ بدون نام ] 1392/06/07 ساعت 08:30

shanaz ghalibaf 1393/02/15 ساعت 19:34

سلام به برادران بسیجیم. نظام سالهاست میلیاردها دلار خرج فتنه و شورش در بحرین، سعودی ، یمن، افغانستان و غیره می‌کند. این همه خرج نه تنها دولت آنها را عوض نکرد بلکه ملت خودمان را به فلاکت انداخت. بخاطر این بدبختیها، نظام مجبور شده با کشورهای دیگر کنار بیاید. چیزی که مشخص است این است که این دنیا نه کاملا شیعه، نه کاملا سنی و نه کاملا و تماماً مسیحی‌ یا غیره خواهد شد. با وعده دادن به آمدن امام زمان دیگر مردم را نمی‌شود خر کرد. همچنین قران مجید می‌فرماید، لکم دینکم ولی یدین.

پاسخ یکی از برادرای بسیجی :
سلام خواهر ! اگر آدرس کلاسهای تحلیل سیاسی و تفسیر قرآنتون رو میذاشتید ، بر و بچه های دانشگاه میتونستن بیان از کلاساتون استفاده کنن!!

[ بدون نام ] 1394/01/07 ساعت 08:20

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد