کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

تقابل عرضه و تقاضا!

گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از جهش معاملات در روز دوشنبه شاهد بازبینی روندها از سوی معامله‌گران و برخورد نزدیک عرضه و تقاضا در سقف‌های قیمتی جدید بازار بود.



             

در معاملات دیروز معامله‌گران در شروع معاملات شاهد قدرت بیشتر خریداران بودند اما این روند با گذشت زمان تحت فشار سنگین عرضه قرار‌گرفت تا بازار شاهد بازنگری در روند قیمت‌های سهام باشد. در کنار مساله قیمت سهام و تداوم رشد قیمت یا توقف آن، معامله‌گران دیروز تاثیرات برخی از خبرهای منتشره را نیز بر بازار شاهد بودند. 
در مهم‌ترین موضوعات موثر بر بازار باید به اعلام برگزاری نشست 1+5 در روز شنبه آینده و تحولات رخ داده در بازارهای جهانی اشاره کرد. در شرایط کنونی در کنار مساله ادامه نتایج مذاکرات وین، جریان خبری همزمان به طرح مساله برگزاری نشست‌گروه 1+5 و احتمال پیشنهاد تدوین قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت می‌پردازد که در این زمینه باید به انتظار تحولات آتی به ویژه مساله جلسه روز شنبه باقی ماند.
روز گذشته معامله‌گران همچنین با اعلام زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس در ابتدای هفته آینده مواجه شدند. انتظار می‌رود ترکیب این لایحه بودجه به خصوص شرایط خاصی که بر قیمت حامل‌های انرژی حاکم خواهد شد، مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.
در همین حال در بازارهای جهانی جایی که رشد اخیر قیمت‌ها انگیزه‌ای مناسب برای معامله‌گران سهام پدید آورده است، روز گذشته متعاقب رشد ارزش‌دلار، سکونی در قیمت‌ها رخ داد که در برخی از کالاها نظیر بهای نفت کاهش اندکی نیز رخ داد. 
انتظار می‌رود بازارهای جهانی پس از جهش اخیر قیمت‌ها شاهد استراحت نسبی باشند.
دیروز همچنین بروز مشکل در سایت‌های اینترنتی منعکس‌کننده قیمت‌ها موجب شد تا سهامداران با مشکل مواجه شوند.
معامله‌گران در‌گروه مالی شاهد تداوم معاملات پرحجم در نماد تازه وارد بیمه آسیا بودند. بیمه آسیا دیروز شاهد معامله 8/19میلیون سهم بود. این معاملات در شرایطی رخ داد که با انتشار آمار سهامداران بیش از یک‌درصد این شرکت، شرکت کامپیوتری یاس ارغوانی شرکتی که 100درصد سهام آن متعلق به بانک ملت است، 6/5درصد سهام بیمه آسیا را به تملک خود در آورد تا بزرگ‌ترین بانک خصوصی شده، بزرگ‌ترین بیمه خصوصی‌سازی‌شده را به پرتفوی خود اضافه کند. 
بانک ملت که با پرهیز از مشارکت غیرمستقیم در سهام مخابرات گامی مناسب را برداشته بود با حضور در ترکیب سهامداری بیمه آسیا بخشی از زنجیره فعالیت‌های مالی خود را تکمیل کرده و بازار منحصر به فردی را نیز می‌تواند در اختیار بیمه آسیا قرار دهد.
در‌گروه مالی دیروز بانک صادرات شاهد توقف نماد برای تکمیل اعضای هیات‌مدیره بود. در‌گروه برقی معامله یک بلوک 7/9میلیون سهمی موتوژن در نرخ یک‌هزار و 271ریالی رخ داد.
در‌گروه غذایی، افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی و به تبع آن در بازار داخلی سبب شد هیات دولت با هدف ساماندهی همه امور مربوط به صنایع قند و شکر، کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول غذایی، با واگذاری توزیع و واردات صنایع قند و شکر به کارگروه کنترل بازار موافقت کرد.
در مجموع بازار دیروز بازار جریان قابل ملاحظه عرضه و تقاضا بود که در آن شاخص کل 4/10واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به 6/21میلیارد‌تومان رسید که 3/18درصد آن مربوط به معامله 8/19میلیون سهم بیمه آسیا و 9/10درصد آن را معامله 8/9میلیون سهم مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران تشکیل ‌داد. از مجموع 167نماد مورد معامله نیز 95نماد با افت ارزش و 64نماد با رشد ارزش معامله شدند. 

نظرات 3 + ارسال نظر
پدربزرگ 1388/10/24 ساعت 00:23

چند هفته ای هست که بیمه آسیا جزء اولینهای بورسه ! تو این یک ماهه اگر اشتباه نکنم در صدر بود ! مخابرات هم که همیشه جزء 6 یا 7 تای اول جدول معاملات بوده ! ملت هم خوب بوده ! اما چرا تو این گزارش صحبتی از فولاد مبارکه نشده !! 2 یا 3 هفته هست که حرفهای زیادی برای گفتن داره !!!
پیشنهاد : در اواخر سال 2010 کشور چین با کاهش شدید منابع فولاد روبرو خواهد شد !! و چون این مقدار زیاد هست ( حدود 500 میلیون تن ) در نتیجه روی ذخایر فولاد جهان تاثیر زیادی خواهد داشت ! هر چند قدرت تولید فولاد ایران در مقایسه با این مقدار بسیار ناچیز است اما این اتفاق روی قیمت فولاد در کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت ! از طرف دیگه خط تولید جدید فولاد مبارکه در حال آماده سازی و راه اندازی هست !
البته سهام آسیا هم پیشنهاد میشه ! بانک پارسیان هم بد نیست !
همه اینها دست بدست هم میده تا بگم هر کس میخواد تو بورس سرمایه گذاری کنه بجنبه !!! وقت تنگه !
اینها فقط یه چشمه از توان تحلیلی پدربزرگ بود !
اگر فرزندان خوبی باشید در آینده بازهم از این تحلیلها براتون میزارم !
دوست دارم آخر سال 2010 همتون رو ببینم در حالیکه کلی پول به جیب زدید !!!!

پدربزرگ 1388/10/24 ساعت 00:25

ممنون فرزندم که از بورس گفتی . بنده رو شاد فرمودی !
در آینده بازهم در مورد بورس مطلب بزار !

ستاره 1388/10/24 ساعت 11:53

از مطلب خوبت ممنون.به روز و مفید بود.چه عجب یکی یادی از وبلاگ کرد!
تحلیل شما هم خوب بود پدر بزرگ !معلومه بدجوری پیگیره بورس و تغییراتش هستین.یه مدت کارگزار نبودین؟خواستیم سهام بخریم حتما ازتون راهنمایی می گیریم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد