کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

وام 300میلیاردتومانی موسسه مهر به خریدار مخابرات

موسسه مالی و اعتباری مهر به بانک تبدیل می‌شود
گروه بورس- علیرضا باغانی: «در بازار خبری نیست» این پاسخی بود که مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان درباره دلیل کمرنگ شدن حضور مهر در بورس تهران خبر داد.  


                                 ... وام و تسهیلات

مهر» از «البرز» خارج شد
عیسی رضایی در نشست خبری روز گذشته در برابر این پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد که پرسید: به نظر می‌‌رسد فعالیت مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان یکی از اصلی‌ترین معامله‌گران بورس در بازار سرمایه کم شده است. دلیل آن چیست؟ گفت: در حال حاضر در بازار خبری نیست و سهامی که جذابیت خرید داشته باشد در بازار بسیار کم شده است، البته ما در هفته‌های گذشته چندان حضور کمرنگی در بازار نداشته‌ایم، بلکه حتی در سهام بیمه البرز نیز وارد شده‌ایم و سهام این شرکت بیمه‌ای را در قیمت 620تومان خریداری کرده و در قیمت 890تومان فروختیم، چرا که این سهام برای ما ارزش مدیریتی نداشت و در بیمه البرز به مدیریت سهام دست پیدا نمی‌کردیم، پس در نهایت با بازدهی مناسبی سهام البرز را فروختیم. وی افزود: مهر به دنبال خرید امتیاز یک شرکت بیمه‌ای است و از آنجا که ارائه امتیاز بیمه به موسسات اعتباری پروسه‌ای طولانی دارد، تمایل ما به خرید امتیاز شرکت بیمه‌گذار است.
نتایج سفر به دور دنیا
وی با بیان اینکه برای آشنایی و ارزیابی وضعیت صنایع مختلف به کشورهایی نظیر آلمان و ونزوئلا و چین سفر کرده است، گفت: در این ماموریت‌ها میزان فعالیت روزانه افراد و بهره‌وری فراوان از نیروی کار چینی‌ها از یک سو و امنیت نه چندان قابل‌توجه ونزوئلا، این واقعیت را در ذهن متبادر کرد که هر چند در کشورمان امنیت فوق‌العاده مناسبی حکمفرما است اما ما از این شرایط استفاده نکرده و به درگیری‌های غیرضروری می‌‌پردازیم. از طرفی دیگر متاسفانه نیروی کار ما از بهره‌وری لازم برخوردار نیست.
دلایل خودداری «مهر» و «ملت» از ائتلاف با «مبین»
سهامدار 5/1درصدی مخابرات ایران در برابر پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا ائتلاف و مشارکت مهر با کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین بر سر اداره مخابرات به طور کلی منتفی شده است؟ پاسخ داد: در خواست ما از مبین واگذاری مستقیم 5/12درصد از سهام مخابرات بود، اما آنها تنها پذیرفتند که بخشی از سهام شرکتی واسط را که سهام مخابرات به کد آن خریداری شده است، به ما بدهند که این گونه معاملات برای ما جذاب و اساسا در راستای سیاست‌ها ما نیست. بنابراین ما از مشارکت با مبین به رغم پیشنهادهایی که شده بود، خودداری کردیم و در ظاهر بانک ملت هم به همین دلیل از مشارکت با آنها پرهیز کرد.
وام 300میلیاردی موسسه به کنسرسیوم
وی از پرداخت تسهیلات 300میلیارد تومانی از سوی موسسه مالی و اعتباری مهر به خریدار بلوک 50درصدی «اخابر» خبر داد و افزود: اگر چه کنسرسیوم خریدار با مهر برای مشارکت در اداره این شرکت بزرگ همکاری لازم را نداشت، اما مهر شرایط پرداخت تسهیلات 300میلیاردتومانی به مبین را فراهم کرد و آنها این تسهیلات را دریافت کردند، اما در نهایت مخابرات در زنجیره‌ ارزش مهر جای نگرفت.
وی با رد شایعات مربوط به مشارکت مهر با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بر سر مدیریت مخابرات گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در شرکت واسط خریدار مخابرات ظاهرا سهامدار شده و قرار است 24 تا 25درصد از سهام این شرکت را تحت تملک خود قرار دهد، اما از آنجا که مدیریت ستاد یا تدبیر در مخابرات باز هم غیرمستقیم است، بنابراین تمایلی به مشارکت با آنها نداریم و در مخابرات ایران سهامدار 5/1درصدی مستقیم باقی خواهیم ماند.
رضایی با اشاره به تلاش مهر برای خرید بلوک 50درصدی مخابرات گفت: در ابتدا ما قصد خرید کل بلوک را داشتیم، اما با افزایش غیرمنطقی قیمت، کناره‌گیری کردیم، تا شاید بتوانیم با خریدار رقیب ائتلاف کنیم که البته چنین نشد.
فروشنده جدی «اخابر» نیستیم
خبرنگار دنیای اقتصاد از رضایی در مورد احتمال عرضه 5/1درصد سهام خرد مخابرات با توجه به عدم دستیابی این شرکت سرمایه‌گذاری به سهام مدیریتی «اخابر» پرسید که او پاسخ داد: هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه این میزان سهم مخابرات را در اختیار ندارد و این 5/1درصد، یک سهام طلایی خرد محسوب می‌‌شود، بنابراین تا زمانی که قیمت مخابرات در این محدوده‌ها است، ما به نوسان‌گیری و خرید و فروش سهام در بازار اقدام می‌‌کنیم و فروشنده جدی سهام مخابرات نخواهیم بود.
اگر قالیباف وساطت نمی‌کرد...
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار دنیای اقتصاد درباره دلایل عدم خرید بلوک 4/2درصدی بانک پارسیان متعلق به صبا تامین گفت: مهر از طریق سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در رقابت خرید بلوک 4/2درصدی پارسیان حضور پیدا کرد و حتی حاضر بودیم با دیگر رقبا، مشارکتی بلوک را خریداری کنیم، اما کارگزار عرضه‌کننده (صبا تامین) به دلایلی نامعلوم از عرضه سهام این شرکت بورسی خودداری کرد که پس از اعتراض ما، سهام در روز دیگری عرضه شد که به دلیل ابهام این معامله، بلوک خریداری نشد و ما هم به عنوان خریدار اصلی از کارگزار عرضه‌کننده به مراجع نظارتی بورس شکایت کردیم که البته بار اول نیست که صبا تامین چنین رفتاری از خود بروز می‌‌دهد و در آخرین اقدام در معامله تراکتورسازی هم رفتاری مشابه داشت که ما در آن زمان هم خواستیم شکایت کنیم که با وساطت قالیباف -مدیرعامل بورس- از شکایت خود صرف‌نظر کردیم، اما این بار توسعه صنعتی شکایت خود را به جد پیگیری می‌‌کند و پیش‌بینی ما این است که تا زمان رسیدگی به شکایت، بلوک 4/2درصدی پارسیان بلوکه شود. وی گفت: سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در ماجرای این بلوک 4/2درصدی متحمل خسارت شده و درخواست ما این است که سازمان بورس به عنوان مرجع نظارتی بازار سرمایه با مسببان امر برخورد کند.
نیم‌نگاهی به مدیریت «وپارس» داریم
سهامدار 2/5درصدی بانک پارسیان درباره سرانجام مذاکرات با ایران خودرو برای خرید سهام مدیریتی «وپارس» گفت: مذاکره ما با ایران خودرو مربوط به مدت‌ها پیش است که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده، اما در نهایت تمایل ما در اختیار گرفتن مدیریت بانک پارسیان است. از این رو با توجه به اهمیت بلوک طلایی 2/5درصدی در سهام بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور باقی خواهیم ماند. وی با انتقاد از وجود قوانینی که بانک‌ها و موسسات اعتباری را در سرمایه‌گذاری‌ها محدود می‌‌کند، گفت: در حال حاضر اشخاص حقوقی نمی‌توانند بیش از 10درصد سهام بانک‌ها را داشته باشند که این قوانین با گسست مدیریتی سهام بانک‌ها روبه‌رو شده و در واقع یک بانک 10سهامدار و تصمیم‌گیری دارد که پیش‌بینی ما این است، اگر در سال‌های آتی در این مقررات تجدیدنظر نشود، سهام خیلی از بانک‌های خصوصی مثل پاسارگاد، اقتصاد نوین و پارسیان به صورت بلوکی عرضه شود.
مدیریت مطلق، استراتژی مهر در شرکت‌ها
وی با بیان این که استراتژی مهر مدیریت مطلق در شرکت‌هایی است که خریداری می‌‌کند، گفت: اگر در شرکتی نتوانیم مدیریت را به دست بگیریم، به سرعت از آن خارج می‌‌شویم، مگر این که سهام طلایی باشد و ارزش افزوده خاصی ایجاد کند، چرا که اگر حضور در شرکت‌ها حداقلی باشد، هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید و در حضور غیرمدیریتی و حتی یک کرسی یا دو کرسی هیات‌مدیره ما تنها منابع خود را در اختیار دیگران قرار داده‌ایم و در عمل این سرمایه‌گذاری هیچ منافعی برای ما و سهامداران ما نخواهد داشت.
«مهر» بانک می‌‌شود
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان با ذکر این نکته که موسسه مالی و اعتباری مهر تنها موسسه‌ای است که به جریان یا گروه فعال اقتصادی خاص وصل نیست، از احتمال ارائه مجوز تبدیل این موسسه به بانک در سال جاری سخن گفت و افزود: «موسسه مالی و اعتباری مهر 3 سال پیش جزو آخرین موسسات اعتباری بود، اما در حال حاضر موسسه‌ای است که بیشترین منابع مالی را در اختیار دارد. بر این اساس مقدمات لازم برای تبدیل موسسه مالی و اعتباری مهر به بانک مهر یا بانک مهر ایرانیان فراهم شده و رییس کل بانک مرکزی نیز در این زمینه حسن‌نیت و همکاری لازم را دارد و احتمال دارد که در سال جاری موسسه به بانک تغییر ماهیت دهد.
وی سرمایه بانک مهر را 500میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: موسسه مهر از لحاظ نسبت کفایت سرمایه مشکلی ندارد و دارای سرمایه و منابع مالی کافی است. از سوی دیگر بعید است در کوتاه مدت بانک به بورس وارد شود و توصیه می‌‌کنیم که موسسان بانک، برنامه ورود بانک به بورس را دنبال نکنند، چرا که بازار سرمایه دشواری‌های خاص خود را دارد و فقط نظارت‌ها افزایش می‌‌یابد، در حالی که از مزایای کافی و لازم برخوردار نیست.
باشگاه تراکتور 5/1میلیارد واگذار شد
عیسی رضایی در تشریح وضعیت تراکتورسازی ایران گفت: این شرکت تا سال گذشته 5هزار تراکتور فروش نرفته داشت، اما با تغییر ترکیب مدیریت و هیات‌مدیره شرکت و قبضه مدیریتی شرکت توسط مهر، این مشکلات خوشبختانه مرتفع شد و با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس تعرفه واردات تراکتور از 4درصد به 26درصد افزایش یافت که در پی این اتفاقات تولید شرکت از فروش آن عقب افتاده است و افتخار ما این است که توانسته‌ایم نگین صنعت غرب کشور را همچنان سرپا و درخشان نگاه داریم. وی درباره فروش صادراتی تراکتورسازی گفت: صادرات ما از طریق «ونیران» به کشورهای ونزوئلا، بولیوی، اکوادور، شیلی و شمال برزیل در حال بررسی است ضمن اینکه غفلت ما از بازارهای صادراتی موجب شده که کشورهایی همانند بلاروس به رقیب ما در بازارهای مزبور تبدیل شوند. از طرفی دیگر قرارداد صادراتی خوبی هم با کشورسنگال در حال انعقاد است، البته با همه این اوصاف امسال تراکتورسازی سال سختی را به لحاظ EPS خواهد داشت، هر چند شاید از زیان‌های شرکت تا حدی کاسته شود.
او از واگذاری باشگاه تراکتورسازی به قیمت 5/1میلیارد تومان خبر داد و گفت: برخی در تراکتور با شیطنت‌های خود نمی‌گذاشتند «تایرا» فعالیت خود را درست انجام دهد که با واگذاری باشگاه به آقای شفق تا حدی از این حاشیه‌ها کاسته شده است، ولی ما باز هم از این افراد می‌‌ خواهیم که بگذارند «تراکتور» کار خود را انجام دهد.
پیش‌بینی کاهش زیان ایرالکو
رییس هیات مدیره ایرالکو با اشاره به زیان 80میلیارد تومانی این شرکت گفت: پیش‌بینی می‌‌شود با افزایش قیمت‌های جهانی و برخی تغییرات مدیریتی در شرکت و افزایش بهره‌وری، زیان ایرالکو به 50میلیارد تومان کاهش یابد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به زیان 280تومانی هر سهم ایرالکو در سال جاری و زیان 500تومانی هر سهم شرکت از سال گذشته تاکنون، آیا برنامه‌ای برای پس دادن این شرکت دارید؟ گفت: واگذاری شرکت به ایمیدرو یکی از گزینه‌ها برای حل ماجرای ایرالکو بود که منتفی شد و قرار شد با مساعدت‌ وزارت صنایع و وزارت اقتصاد، مدیریت ما در ایرالکو ادامه یابد. وی اضافه کرد: افزایش قیمت‌های جهانی موجب شده که قیمت تمام شده و قیمت فروش شرکت در 6 ماه اول سال جاری پایین‌تر بیاید، بر همین مبنا خوشبختانه‌ زیان شرکت افزایش نیافته است و پیش‌بینی ما به سود رسیدن مجدد ایرالکو ظرف دو سال آینده است. وی با تاکید بر نیاز ایرالکو به اصلاحات اساسی گفت: متاسفانه در این شرکت بورسی از جمع 3هزار نفری کارگران، 500معتاد وجود دارد که ما به جدیت اصلاح این افراد را دنبال می‌‌کنیم. از طرفی دیگر برخی کارگران شرکت هم به دنبال اعتصاب هستند که ما توصیه می‌‌کنیم کارگران واقعی صف خود را از این جمع جدا کنند تا اصلاحات در ایرالکو با سرعت هر چه بیشتر انجام شود.
خدا را شکر، انگوران به ما نرسید!
وی با اشاره به ریزش کل دیواره معدن انگوران درباره سرانجام مزایده واگذاری این معدن گفت: خداوند در ماجرای مزایده انگوران به ما لطف بسیار زیادی کرد و آن عدم واگذاری معدن به توسعه معادن روی بود، چون اگر معدن به ما واگذار شده بود و بعد از واگذاری دیواره معدن فرو می‌‌ریخت، خرابی معدن به مدیریت ما نسبت داده می‌‌شد، اما در آخرین تحولات به ما گفتند کنسرسیومی برای مدیریت در معدن تشکیل دهید که ما هم این کار را انجام دادیم و به رغم آن که ما همه دغدغه‌های آنان را انجام دادیم، اما هنوز مزایده انگوران بین ابطال و برگزاری مجدد قرار داد و نظر نهادهای نظارتی ارزن‌فروشی است. همچنین بهره‌بردار معدن نیز تلاش می‌‌کند تا معدن را از دست ندهد، اما این را جدی و به طور قطعی می‌‌گویم که اگر مجددا مزایده انگوران برگزار شود ما در آن شرکت نخواهیم کرد و این را هم همه می‌‌دانند که هیچ شرکتی مثل کالسیمین و توسعه معادن روی که خط نقاله تا معدن دارند، نمی‌توانند از انگوران بهره‌برداری کنند، بنابراین پیش‌بینی ما این است که انگوران به هر قیمتی به توسعه معادن روی واگذار شود و معدن در نهایت از آن «کروی» خواهد بود.
انعقاد قرارداد غیرشرعی در تایدواتر
وی در مورد اشکالات وارد شده به یکی از قراردادهای تایدواتر گفت: تایدواتر در قراردادی با ناحیه هرمزگان متعهد شده که 10میلیارد تومان ماهیانه پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، جریمه دیرکرد بدهد و از نظر ما این قرارداد غیرشرعی است، چرا که تنها مرجعی که می‌‌تواند جرایم تاخیر دریافت کند، بانک‌ها هستند.
وی درباره راه‌اندازی صندوق یکم مهر ایرانیان گفت: این صندوق مشترک سرمایه‌گذاری به زودی و با سرمایه 5میلیارد تومانی راه‌اندازی می‌‌شود که تا 50میلیاردتومان امکان جذب منابع مالی را خواهد داشت. وی در مورد شایعه‌های مربوط به احتمال خرید سهام بلوک مدیریتی ایران خودرو و سایپا گفت: هر سهامی که دارای ارزندگی بوده و مدیریتی باشد از نظر ما خریدنی است و البته شرایط عرضه و زمان آن برای ما دارای اهمیت است.
صدرا مشتری دارد
وی در مورد استراتژی مهر در مورد صدرا گفت: مهر همچنان در صدرا باقی خواهد ماند، اما برای 25درصد بلوک قرارگاه مشتری بلوکی پیدا شده است و فروش صدرا در آینده قابل بررسی است، اما هنوز تصمیماتی در این رابطه اتخاذ نشده است.
مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان با بیان اینکه 80درصد اروپایی‌ها از خمیر منجمد برای نان استفاده می‌‌کنند، گفت: در دنیا 40 تا 50 نوع نان صنعتی تولید می‌‌شود که بهترین آنها خمیر منجمد است. خمیری که در مقصد نهایی در فرهای مخصوص پخته شده و به مشتری فروخته می‌‌شود و دورریزی ندارد. ضمن این که از کیفیت بالایی برخوردار است و برنامه ما هم تولید انبوه نان در کشور است. از طرفی دیگر در تراکتورسازی دستگاهی برای تولید نان فلت (لواش) طراحی شده است.
شاید به بازارهای دیگر وارد شویم
وی حجم سرمایه‌گذاری مهر در بازار سرمایه را بالغ بر هزارمیلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برنامه مهر در حال حاضر مدیریت این پرتفوی حجیم و بزرگ است و در سال جاری سرمایه‌گذاری خاصی دنبال نخواهد شد، حتی امکان دارد سرمایه‌گذاری‌های مهر به بازارهایی غیر از بورس مثل طلا، مسکن و ... نیز کشانده شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
ستاره 1388/08/27 ساعت 23:23

ممنون از اخبار خوبت.

سمیرا 1388/08/29 ساعت 10:22

خواهش می کنم قابل نداشت

رضا جون 1388/09/05 ساعت 20:51

جدی میگی
دمش گرم
اگه وام ۲ یا ۳ میلیونی میخواست ۱۲۴۰۰۰ سال باید میدویید
منو ببین چقدر پیر شدم
وام ۵۰۰ میلیار دلاری اگه بخواین سه صوته میدن
نمونش همین ۳۰۰ میلیارد
شرط میبندم فقط یه تلفن زدن همین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد