کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

سقوط شاخص بورس

 اثر سیاستهای 100 روزه بر رکود بورس


 

شاخص کل بورس تهران از هفته گذشته تاکنون نزدیک به ۴درصد افت کرده است، 

کارشناسان بر این باورند که اعلام سیاست‌های 100روزه مبنی بر تثبیت قیمت‌ها ازجمله دلایل نزول شاخص بورس بوده است.
 شاخص کل بورس تهران پس از یک دوره صعود پرشتاب از خرداد‌ماه، هفته گذشته با نزول سنگینی مواجه شد؛ به‌طوری که این شاخص در مبادلات  چند روز گذشته بیشترین میزان نزول خود را در تاریخ بورس به ثبت رساند. در مجموع شاخص کل بورس نزدیک به 4درصد افت کرده‌است.

این روند ادامه یافت و به‌ویژه با تشکیل صف‌های فروش برای سهام بانک‌ها در بورس شتاب بیشتری گرفت. کارشناسان معتقدند که اعلام سیاست‌های 100روزه دولت روحانی که با راهبرد تثبیت قیمت‌ها تعریف شده است و همچنین انتشار برخی خبر‌ها در مورد وقوع جنگ در منطقه ازجمله دلایل نزول شاخص بورس بوده است.

 حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل روند نزول شاخص بورس گفت: از نظر تکنیکال محدوده 60تا 61هزار واحد محدوده‌ای بود که سرمایه‌گذاران آماده فروش شده بودند؛ چرا که نسبت قیمت به درآمد بازار به مرز 7مرتبه رسیده و بازار سهام هنوز از این عدد می‌ترسد چرا که تجربه چندانی برای عبور از این مرحله ندارد.

وی با بیان اینکه بورس تهران وارد یک‌دوره استراحت کوتاه‌مدت شده است، توضیح داد: اگرچه بازار سهام هنوز قصد استراحت نداشت اما وقوع چند عامل منجر به ایجاد شرایط نزولی در بازار سهام شد.وی با بیان اینکه عمده‌ترین دلیل نزول شاخص اعلام سیاست‌های 100روزه بود، تصریح کرد: دولت جدید اعلام کرد که سیاستش در 100روز نخست تثبیت قیمت‌هاست و چون این روند رکود ایجاد می‌کند این رکود دامن بورس تهران را هم می‌گیرد و منجر به نزول قیمت‌ها خواهد شد.

بحث دیگر موضوع افزایش سود بانکی و همچنین انتشار خبر‌هایی مبنی بر جنگ در سوریه بود البته این دو عامل از عوامل دست دوم تلقی می‌شوند که بهانه‌ای برای نزول شاخص بورس شد.در واقع شاخص بورس می‌توانست از مرز 61هزار واحد هم عبور کند اما انتشار این اخبار بهانه‌ای شد تا سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که سهام خود را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه روند نزولی بورس کوتاه‌مدت خواهد بود، تأکید کرد: البته بورس تهران همیشه در شهریور‌ماه روند نزولی داشته است، ضمن اینکه سال مالی بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پایان شهریور‌ماه است بنابراین بازار سهام دست‌کم تا پایان شهریور‌ماه که همزمان مصادف خواهد شد با آغاز انتشار گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها، به روند نزولی‌اش ادامه خواهد داد اما از مهرماه بار دیگر روند صعودی بورس آغاز خواهد شد.

به گفته اسدی‌نیا، احتمال دارد شاخص بورس تا مرز 56یا 55هزار واحد عقب‌نشینی کند اما پس از آن بار دیگر روند صعودی‌اش را در پیش خواهد گرفت. وی اضافه کرد: بازار سهام پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صعود دارد به‌ویژه آنکه به‌نظر نمی‌رسد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا، ارز و مسکن هم بتواند نقدینگی زیادی جذب کنند، بنابراین بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار سهام جذب خواهد شد.

وی توصیه کرد: با ورود صندوق‌های قابل معامله به بورس، بازار سهام می‌تواند نقدینگی زیادی جذب کند. من فکر می‌کنم ورود این صندوق‌ها می‌تواند جان تازه‌ای به بازار سهام بدهد و نقدینگی مردم را جذب بازار سهام کند.این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که از ابتدای مهر‌ماه با مشخص‌شدن برنامه بانک مرکزی برای نرخ سود بانکی، انتشار صورت‌های مالی 6ماهه شرکت‌ها و مشخص‌شدن برنامه‌های منطقه‌ای، ابهام‌های بازار برطرف خواهد شد و به اعتقاد من شاخص بورس این پتانسیل را دارد تا تیر‌ماه سال آینده به مرز 75هزار واحد هم برسد.


نظرات 1 + ارسال نظر
مجتبی 1392/07/10 ساعت 07:18

اتفاقی سر زدم و از بروز شدن وبلاگ تعجب کردم
ممنون از مطلب خوبتون ، این شاخصی که بنده میبینم در بلندمدت هوای 100 هزار تو سرشه !! در کوتاه مدت هوای 75 هزار و در میان مدت هم احتمالا و بقول همین مطلب 55 هزار!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد